بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟

SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟ این دو عبارت به طور گسترده در دنیای وب بکار می‌روند اما هنوز برخی از افراد از تفاوت آن‌ها آگاه نیستند و تصور می‌کنند که عملکرد آن‌ها با یکدیگر مشابه است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که SEM چیست باید به فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی یک سایت در جهت افزایش درآمد اشاره کنیم. این فعالیت در سطح موتورهای جستجو انجام می‌شود. SEO زیر مجموعه‌ای از SEM محسوب می‌شود.

تفاوت SEO با SEM چیست؟

تفاوت SEO با SEM چیست؟

مفهوم SEM چیست و چرا بسیاری از افراد تفاوت آن را با SEO نمی‌دانند؟ SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing می‌باشد و حیطه وسیع‌تری نسبت به SEO دارد. همان طور که می‌دانید سایت‌ها برای افزایش بازید فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند که می‌توان به SEO، بازاریابی و تبلیغات اشاره کرد. به تمام این فعالیت‌ها در راستای افزایش درآمد SEM گفته می‌شود. نحوه انجام بازاریابی با روش SEM چیست؟ بازاریابی به کمک موتورهای جستجو نظیر گوگل به دو بخش SEO و PPC تقسیم‌بندی می‌شود.

SEO

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی با مفهوم سئو آشنا هستید. موتور جستجوی گوگل دارای الگوریتم‌ها و استانداردهایی است که اگر بخواهید رتبه خوبی را در آن کسب کنید و میزان بازدید خود را افزایش دهید باید این الگوریتم‌ها را بر روی سایت خود پیاده‌سازی کنید. سئو دارای سه نوع مختلف است که می‌توان به سئوی سفید، سئوی سیاه و سئوی خاکستری اشاره کرد. قطعا بهترین روش برای پیاده‌سازی الگوریتم‌ها سئوی سفید است. زیرا ماندگاری رتبه شما را بیشتر می‌کند.

PPC

PPC همان تبلیغات کلیکی می‌باشند که قطعا تا کنون نام آن را زیاد شنیده اید. در این روش از تبلیغات شما به ازای کلیک‌هایی که بر روی تبلیغ خواهید کرد هزینه پرداخت می‌کنید. معمولا این نوع از تبلیغات در موتور جستجوی گوگل وجود دارند. اگر بخواهید این روش را با روش قبلی که SEO می‌باشد مقایسه کنید باید بگوییم که در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانید بازدیدکنندگان سایت خود را زیاد کنید.

مزایای بازاریابی موتورهای جستجو

مزایای بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی از طریق موتور جستجو منافع زیادی به دنبال دارد. به طور مثال برند شما با سرعت بیشتری در موتورهای جستجو دارای شهرت می‌شود. شما اگر بخواهید برای افزایش بازدید فقط از طریق SEO اقدام کنید باید زمان زیادی را صرف کنید. زیرا سئو یک روند طولانی و آهسته است که اغلب افراد فرصت زیادی (حدود ۱ سال) برای کسب نتیجه را ندارند. اما اگر بخواهید از طریق SEM وارد عمل شوید می‌توانید در همان روزی که سایت را راه اندازی کردید به کمک روش‌هایی مانند تبلیغات کلیکی و بازاریابی موتور جستجو، سایت را به رتبه اول گوگل برسانید. نکته‌ای که باید در این بخش به آن اشاره کنیم این است که این امر نیاز به پیش زمینه دارد. شما باید از محتوای عالی و زیرساخت خوب برای سایت استفاده کرده باشید تا بتوانید تاثیر بیشتری از طریق تبلیغات کلیکی دریافت کنید.

کسب درآمد سریع

اگر بتوانید استراتژی مناسبی برای تبلیغات خود در نظر بگیرید و با توجه به زمان‌بندی و تولید محتوای ترغیب کننده اقدام به تبلیغات کلیکی کنید در همان روز بازدیدهای سایت شما به سرعت افزایش پیدا می‌کنند. در حال حاضر فروشگاه‌های زیادی در سراسر جهان از این روش استفاده می‌کنند و سود سرشاری کسب کرده اند.

منعطف

انعطاف در SEM چیست؟ برخی از افراد که به تازگی قصد ورود به این عرصه را دارند تصور می‌کنند که استفاده از خدمات بازاریابی موتور جستجو هزینه زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. در صورتی که این طور نیست. شما می‌توانید با توجه به وسعت کسب و کار خود از این خدمات بهره‌مند شوید. این نوع از بازاریابی با تمام بودجه‌ها سازگار است و هر چقدر که هزینه کنید می‌توانید به طور مستقیم از این خدمات بهره‌مند شوید. توصیه می‌کنیم هر چه درآمد شما افزایش پیدا کرد مقدار تبلیغات خود را به شکل صعودی بیشتر کنید. اگر از انتشار یک تبلیغ نتیجه خوبی دریافت نکردید به سرعت آن را حذف کنید و یک تبلیغ جدید جایگزین آن کنید.

نمایش مداوم برند تجاری

در حال عادی ممکن است کاربر با مشاهده تبلیغ شما وارد سایت شود و محصولات و خدمات شما را خریداری کند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که برای بار دوم به سراغ وب سایت شما بیاید. در روش بازاریابی از طریق SEM شما دائما در معرض دید کاربر هستید و بر روی ناخودآگاه او تاثیر می‌گذارید. همچنین فعالیت‌های مفید در شبکه‌های اجتماعی نیز به این امر کمک می‌کند. این استراتژی را به نام «تقویت مجدد نام برند» می‌شناسند. زیرا کافی است تا مشتری چند بار شما را به طور دائم ببیند تا به طور ناخودآگاه به سمت شما سوق پیدا کند.

استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو

استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو

استراتژی بازاریابی موتور جستجو یا SEM چیست؟ حتما با سیستم مزایده آشنا هستید. برای برنده شدن در مزایده باید دو فاکتور بسیار مهم مانند حداکثر قیمت و مرتبط بودن تبلیغ با جستجوی کاربر را در نظر داشته باشید. قطعا افرادی که در مزایده شرکت می‌کنند برای برنده شدن با یکدیگر رقابت می‌کنند و هر کدام از آن‌ها که این دو فاکتور را بهتر درک و پیاده‌سازی کند برنده مزایده خواهد شد. بازاریابی موتور جستجو نیز بر همین اساس است. هر کدام از تبلیغات که این دو فاکتور را رعایت کنند می‌توانند در رتبه بالاتری قرار بگیرند. ایجاد کمپین بازاریابی می‌تواند کمک کند که برند شما دائما در برابر چشم کاربر قرار داشته باشد.

نحوه ایجاد کمپین بازاریابی موتورهای جستجو

برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی برای موتورهای جستجو ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توان به گوگل ادوردز، گوگل آنالیتیکس، کمپینگ پلنر، کیورد اسپای و… اشاره کرد. برخی از این ابزارها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. شما می‌توانید با ثبت نام در این کمپین‌ها رقبای خود را شناسایی کنید و داده‌ها را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید. جالب است بدانید که معیارهای صنعتی رقبا و موقعیت تبلیغات آن‌ها را نمایش می‌دهند. همچنین می‌توانند پوشش‌های تبلیغاتی رقبا را نیز مرور کنند.

متاسفانه بسیاری از ابزارها و کمپین‌هایی که از جانب گوگل معرفی می‌شوند برای ایرانی‌ها قابل استفاده نیستند و در برخی از مواقع مجبور به استفاده از فیلترشکن یا پروکسی هستیم. با این حال بسیاری از کسب و کارهای ایرانی از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند اما قیمت آن به شدت زیاد است. به همین دلیل برخی از صاحبین کسب و کارهای اینترنتی ترجیح می‌دهند زمان و انرژی خود را بر روی سئو متمرکز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *