پیلار کلاستر

در این مطلب به معرفی پیلار کلاستر و مزایای آن می‌پردازیم. واقعیت این است که تعداد صفحات در موتور جستجوی گوگل به قدری زیاد است که قرار گرفتن در صفحه اول گوگل با استفاده از یک کلمه کلیدی تبدیل به امری دشوار شده است. اغلب مدیران سئوی وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی در تلاش هستند تا وب سایت خود را در یک کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل قرار دهند. اما به دلیل ازدیاد رقبا، گاهی این امر نشدنی جلوه می‌کند. تکنیک‌هایی وجود دارد که به کمک آن می‌توان رتبه سایت را بهبود داد و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کرد. این تکنیک پیلار کلاستر نام دارد.

مدل پیلار کلاستر چیست؟

پیلار کلاستر همان ستونی است که به عنوان راهنمای محتوایی شناخته می‌شود. این ستون به هیچ عنوان ستون روزنامه‌ای و خبری نیست. بلکه کاربرد ویژه‌ای دارد. در پیلار کلاستر موضوعات به دو صورت ابتدایی و عمیق مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین لینک‌سازی خوشه‌ای با سهولت بیشتری انجام می‌شود. استفاده از این مدل در اغلب وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها باعث غنی‌تر شدن محتواها خواهد شد.

در این بخش یک مثال می‌زنیم تا بهتر متوجه مدل پیلار و کاربرد آن شوید. تصور کنید مدیر محتوای یک فروشگاه اینترنتی دوربین عکاسی شروع به تعیین موضوعات برای سایت می‌کند. یکی از موضوعاتی که توسط او تعیین می‌شود خرید لنز sigma است. در محتوایی که تولید می‌شود به راهنمای خرید این لنز اشاره می‌شود در صورتی که تعریفی واضح از این لنز در محتوا وجود ندارد. در این بخش می‌توان یک پیلار کامل درباره معرفی لنز sigma نوشت. بخش‌های مختلف این پیلار مانند تکنولوژی بکار رفته در لنز sigma نیز می‌تواند به پیلار جداگانه hd تبدیل شود. استفاده از پیلارها در وب سایت موجب می‌شود تا فهم محتواهای متنی و ویدئویی کاربر راحت‌تر شود.

Pillar page چیست؟

Pillar page چیست؟

الگوریتم‌های گوگل دائما در حال بروزرسانی می‌باشند. افرادی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند باید از آخرین تغییرات سئو مطلع باشند و خود را بروز نگه دارند. هر چه الگوریتم‌های گوگل تغییر کند رفتار کاربران نیز بر اساس آن متفاوت می‌شود. جالب است بدانید که در حال حاضر کاربران برای رسیدن به پاسخ سوالات خود، کلمه کلیدی را سرچ نمی‌کنند. بلکه اقدام به نوشتن سوال خود به طور کامل می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود که کار کردن بر روی عبارات کلیدی بلند هم نتواند شما در رتبه‌های برتر گوگل قرار دهد. پس نتیجه می‌گیریم که استراتژی و اصطلاحا معماری سایت شما باید تغییر کند. یکی از پایه‌های تغییر استراتژی استفاده از پیلار کلاستر می‌باشد.

پیلارها همان صفحه ستون هستند که قسمتی از ساختار محتوایی تحت عنوان مدل خوشه‌ای را تشکیل می‌دهند. پیلارها می‌توانند از لحاظ موضوعی، تبدیل به پایه‌ای برای تولید تعداد زیادی از محتواها شوند. این استراتژی برای کسب و کارهای امروزی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. زیرا تاثیر مستقیمی در سئوی وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی دارد.

پیلار می‌تواند یک محتوای کامل و جامع از موضوع مورد نظر باشد و تمام کلمات کلیدی با توضیح مفصل در آن قرار می‌گیرد. به طور مثال شما یک محتوا با عنوان «دیجیتال مارکتینگ» را در پیلار قرار می‌دهید و سپس یک محتوا با عنوان «بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» را به صورت زیر مجموعه و خوشه پیلار در نظر می‌گیرید. زیرا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی زیر مجموعه از دیجیتال مارکتینگ است. پیلارها به طور معمول از پست‌های عادی بلندتر هستند.

Cluster page چیست؟

همان طور که متوجه شدید pillar pageها یک محتوای کامل و جامع است که دارای چندین زیر مجموعه می‌باشد. Cluster page همان زیر مجموعه‌ها می‌باشند. پس می‌توان نتیجه گرفت که Cluster page به عنوان جزئی از استراتژی کل که همان پیلار کلاستر می‌باشد محسوب می‌شود.

در این بخش یک مثال برای شما می‌زنیم تا به فهم مطلب کمک کند. تصور کنید ما یک پیلار تحت عنوان راهنمای خرید فرش را در نظر می‌گیریم. محتواهای زیر مجموعه آن که به نام Cluster page شناخته می‌شوند شامل: معتبرترین برندهای فرش، انواع فرش، فرش دستباف و ماشینی و… است. محتواهای زیر مجموعه هر کدام دارای یک موضوع جزئی است که بخشی از موضوع اصلی را پوشش می‌دهد. قطعا کاربر در این محتوا به تمام سوالات خود می‌رسد.
نکته‌ای که باید در خصوص پیلار کلاستر و کلاستر پیچ «تاپیک کلاست» در نظر داشته باشید این است که باید هر دوی محتوا به یکدیگر لینک بدهند و اصول لینک دهی داخلی بین آن‌ها رعایت شود.

مزایای استفاده از مدل تاپیک کلاست یا محتوای خوشه‌ای

تجربه نشان داده که وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که از پیلار یا محتوای خوشه‌ای استفاده می‌کنند از کاربران بیشتری برخوردار هستند. زیرا مزایای بیشتری شامل حال آن‌ها خواهد شد. در ادامه به بررسی این مزایا خواهیم پرداخت.

کاهش نرخ پرش

هنگامی که شما از پیلار کلاستر به عنوان استراتژی وب سایت استفاده می‌کنید کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما می‌ماند. حتما این سوال برای شما به وجود می‌آید که دلیل این موضوع چیست؟ در پاسخ باید بگوییم هنگامی که شما کلمات کلیدی مشابه با جستجوی کاربر را در اختیار او قرار می‌دهید کنجکاوی و ذهن او را تحریک می‌کنید که به سراغ لینک‌ها برود و به صفحات دیگر وب سایت‌تان هدایت شود.

به طور مثال کاربر بعد از جستجوی این عبارت «راه‌های لاغری بی‌خطر» وارد سایت شما شده است. در حین مطالعه مطلب با لینک‌هایی از جمله «لاغری با دمنوش گیاهی»، «لاغری به روش طب سنتی»، «لاغری بدون گرسنگی» و… مواجه می‌شود. قطعا کنجکاوی او تحریک شده و با کلیک بر روی لینک‌ها به صفحات دیگر وارد می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر شود و احتمال خرید او افزایش پیدا کند. با این پروسه به گوگل ثابت شود که محتوای سایت شما ارزشمند است.

تاثیر کیفیت بر سایر بخش‌ها

به جرات می‌توان گفت که اگر شما یک محتوای با کیفیت تولید کنید و آن را در اختیار کاربر قرار دهید این احتمال وجود دارد که کاربر بعد از مطالعه مطلب به سراغ سایر محتواهای سایت شما نیز برود. هیچ چیز به اندازه کیفیت نمی‌تواند کاربر را به سایت شما جذب کند.

تولید محتواهای بیشتر

زمانی که شما برای یک کلید واژه اقدام به تولید پیلار کلاستر می‌کنید تعداد محتواهای زیر مجموعه بسیار زیاد خواهد شد. همین موضوع سبب می‌شود که کاربر برای پیدا کردن پاسخ سوال خود به بخش‌های دیگر وب سایت شما سربزند. مجموع این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شود که میزان بازدید از وب سایت شما به روزانه بیشتر شود.

نحوه اجرای پیلار کلاستر

نحوه اجرای پیلار کلاستر

شاید بعد از مطالعه این بخش تصور کنید که نحوه اجرای پیلار ساده باشد اما قطعا در طول مسیر با چالش‌های گوناگونی مواجه خواهید بود. افرادی که در حوزه سئو و تولید محتوا فعالیت می‌کنند به خوبی این مساله را درک خواهند کرد. با اجرای مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد می‌توانید محتواهای خود را به محتوای خوشه‌ای نزدیک کنید.

مرور صفحات محتوایی

بسیاری از وب سایت‌ها برای محتواهای خود یک قالب مشخص را در نظر گرفته‌اند و محتواهایی را بر اساس کلید واژه‌های مختلف تولید کرده اند. محتویات وب سایت را مرور کنید. شاید لازم باشد که در برخی از آن‌ها تغییراتی را ایجاد کنید. نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ کدام از محتواها را پاک نکنید زیرا اگر توسط گوگل ایندکس شده باشند تاثیر منفی بر سئو خواهد گذاشت. شما می‌توانید محتواهای پربازدید را انتخاب کنید و آن‌ها را تبدیل به پیلار کنید. اما اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده‌اید و هنوز محتوایی منتشر نکرده‌اید باید کار خود را بر اساس کلمات کلیدی مناسب و تولید محتوای پیلار آغاز کنید.

نوشتن محتواهای زیر مجموعه

پس از اینکه کلمات کلیدی مورد نظر را برای تولید پیلار کلاستر پیدا کردید باید برای آن‌ها محتوای زیر مجموعه بنویسید. به طور مثال کلمه کلیدی مورد نظر یا محتوای پربازدید تحت عنوان «دیجیتال مارکتینگ» است. عنوان‌هایی که برای زیر مجموعه در نظر گرفته می‌شود شامل: اصول تولید محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تولید ویدئوی آموزشی و… است. محتواها باید گروه‌بندی و تقسیم‌بندی شوند. بهتر است در هر گروه پایه‌ای بین ۵ تا ۱۰ محتوا تولید شود. درباره محتواهای تولید شده تامل کنید. منظور از تامل کردن این است که دقت زیادی در تمام مراحل داشته باشید. داده‌های خود را مورد بررسی قرار دهید و بدانید که کدام محتوا بازدید بیشتری داشته است. قطعا محتواهایی که دارای بازدید بالایی هستند وجه اشتراکات مختلفی با یکدیگر دارند. این وجوه اشتراکی را پیدا کنید.

توصیه می‌کنیم در تولید محتوای زیر مجموعه برای پیلار کلاستر به سوالات کلی و تکراری کاربران نیز بپردازید و به مشکلات آن‌ها اشاره کنید. در بسیاری از مواقع می‌توانید سوالات را به صورت زیر عنوان در نظر بگیرید. اگر سوالات خیلی کلی هستند می‌توانید از آن‌ها برای تولید یک محتوای پایه‌ای استفاده کنید.

به طور مثال «دیجیتال مارکتینگ چیست؟»

ایجاد لینک داخلی

در تولید محتوای خوشه‌ای باید توجه زیادی به لینک‌سازی داخلی داشته باشید. هنگامی که در حال چیدمان و توسعه محتواها هستید باید از اتصال محتوای پایه یا ستون به زیر مجموعه آن اطمینان حاصل کنید. هنگامی که محتوایی در خصوص «بازاریابی پیامکی» تولید می‌کنید باید محتواهای زیر مجموعه مانند «مزایا و معایب بازاریابی پیامکی» به آن لینک داده شده باشد.

دسته بندی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *