Disavow چیست؟ و چه زمانی استفاده میشود؟

بک‌لینک‌ها اهمیت بسیار زیادی در رتبه گرفتن وب‌سایت دارند. در عین حال که بک‌لینک باکیفیت می‌تواند رتبه سایت شما را در نتایج سرچ گوگل بالا ببرد، بک‌لینک بی‌کیفیت و ضعیف نیز باعث آسیب زدن به رتبه سایت شما خواهد شد. پس باید به‌طور مرتب لینک‌های سایت خود را آنالیز و بررسی کنید و لینک‌سازی را براساس استاندارها و معیارهای درست انجام دهید. الگوریتم پنگوئن گوگل به‌طور ویژه روی بحث بک‌لینک‌های وب‌سایت شما تمرکز دارد و با شناسایی لینک‌های اسپم و مخرب به سایت امتیاز منفی می‌دهد.

باتوجه به اهمیتی که بک‌لینک دارد، بدون تردید یکی از اتفاقات بد برای سایت، گرفتن بک‌لینک اسپم و مخرب است. اگر زود این لینک‌ها را شناسایی و حذف نکنیم، رتبه و سئو سایت ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. خوشبختانه گوگل برای رفع این اثر منفی ابزاری تحت عنوان Disavow معرفی کرده است که بک‌لینک‌های اسپم و مخرب را به کمک آن حذف خواهیم کرد. در این مقاله به طور ویژه روی موضوع آموزش Disavow کردن بک‌لینک های اسپم تمرکز کرده‌ایم و هر آنچه در رابطه با این مبحث لازم است را توضیح داده‌ایم.

Disavow چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، بک‌لینک‌ مخرب باعث آسیب به سایت شما می‌شود. به همه کارهایی که برای حذف اثر این بک‌لینک‌ها انجام می‌دهیم تا مانع هدایت آن‌ها به سمت سایت خود شویم را Disavow می‌گوئیم. فرایند Disavow کردن لینک‌ها یک لیست از لینک‌هایی است که در قالب یک فایل در گوگل ثبت می‌کنیم و در آن اعلام می‌کنیم که لینک‌های این فایل را در نظر نگیرد. با این کار دیگر خبری از تاثیر بک‌لینک‌های نامناسب روی رتبه سایت نیست.

کاربرد Disavow چیست و چه زمانی باید استفاده شود؟

کاربرد Disavow چیست و چه زمانی باید استفاده شود؟

این ابزار برای زمانی است که تعدادی لینک مخرب و اسپم حال یا به صورت رایگان و یا پولی به سمت سایت شما هدایت شده است و باید اثر آن‌ها را غیرفعال کنید. مسملا لینک‌سازی بخش مهمی از پروسه سئو سایت است که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد. اما لینک‌هایی که باکیفیت هستند و فرایند لینکسازی طبیعی انجام شده است، نه لینک‌های بی‌ارزش و اسپم که به طور غیرطبیعی ساخته شده است. بعد از اینکه لیست بک‌لینک‌های سایت خود را تهیه کردید، باید آن‌ها را آنالیز کنید که کدام مورد باید حذف شود. بعد از اعتبارسنجی بهتر است با مدیر سایتی که به شما بک‌لینک داده است ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها درخواست حذف بک‌لینک داشته باشید. اگر این کار عملی نبود و تاثیری نداشت از ابزار Disavow استفاده کنید.

شاید برای شروع کار تشخیص اینکه که چه زمانی از این ابزار استفاده کنید برای شما سخت باشد اما نگران نباشید در ادامه زمان استفاده از Disavow را به شما خواهیم گفت.

1. وقتی رتبه کلمات کلیدی به طور ناگهانی و شدید دچار افت شدند و ترافیک ورودی سایت کاهش پیدا کرد

افت شدید رتبه بیانگر وجود مشکل در سایت است پس اولین کاری که باید بکنید ریشه‌یابی است. بک‌لینک‌های سایت را بررسی کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید بک‌لینک‌های مخرب و غیرطبیعی باعث کاهش رتبه شده‌اند از Disavow استفاده کنید. با این کار گوگل متوجه می‌شود که برای رفع مشکل سایت در حال تلاش هستید.

2. وقتی بک‌لینک‌های منفی باعث اسپم شدن سایت شما می‌شوند

ابزارهای زیادی برای بررسی و آنالیز بک‌لینک‌ها وجود دارد. اگر سئو کلاه سیاه برای سایت خود انجام داده باشید و تعداد لینک‌های مربوط به سئو منفی و یا کلاه سیاه زیاد شده باشند، در اولین اقدام باید این لینک‌ها را حذف کنید.

3. زمانی که مطمئن هستید شخص یا شرکت مسئول سئو سایت شما برای سایت لینک‌های اسپم ایجاد کرده است

اگر بهینه سازی سایت خود را برون‌سپاری کرده‌اید، حتما درخواست گزارش کار کرده و از روش کار سئو کلاه سفید و استاندارد مطمئن شوید.
برخی افراد غیرمتخصص باتوجه به تجربه کم و یا برای زودتر نتیجه گرفتن به سراغ روش‌های کلاه سیاه و لینک‌سازی غیرطبیعی می‌روند. چه بسا این روش باعث پنالتی شدن سایت شوند چون از روش‌هایی استفاده کرده‌اند که مورد تایید گوگل نیست. در چنین مواقعی باید در اولین فرصت از Disavow استفاده کرده و لینک‌های اسپم را پاک کنید.

آموزش Disavow کردن لینک‌های اسپم و مخرب

آموزش Disavow کردن لینک‌های اسپم و مخرب

برای بی‌اثر کردن لینک‌های مخرب باید چند کار را انجام بدهید که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم. اما قبل از اقدام به هر کاری این نکته را در ذهن خود داشته باشید که طبق اعلام گوگل، این موتور جستجوی قوی قادر است تا بک‌لینک‌های اسپم و مخرب را تشخیص بدهد و کاملا بر این امر مسلط است که تاثیر کدام لینک‌ها را اعمال کند و در مقابل کدام بک‌لینک را بی‌اثر کند. به همین دلیل حتما مطمئن شوید که سئو سایت شما به علت لینک مخرب دچار مشکل شده است و بعد از ابزار Disavow backlink استفاده کنید.

تهیه لیستی از بک‌لینک‌های مخرب

معرفی لیست بک‌لینک‌ها به گوگل

بعد از اینکه لینک‌های مخرب را پیدا کردید، همه آن‌ها در قالب یک فایل با .txt لیست کنید. این فایل باید طبق مواردی که در ادامه مشاهده می‌کنید جمع‌آوری شود.

  1. هر لینک باید در یک سطر مجزا ثبت شود
  2. این فایل حتما باید با فرمت.txt و همچنین UTF-8 ذخیره شود
  3. اگر نیاز به ارائه توضیحات دارید، از کاراکتر # قبل از شروع خط استفاده کنید

شما به دو صورت می‌توانید در این فایل لینک درج کنید. یا یک آدرس خاصی از سایت را وارد کنید و یا اینکه تمامی لینک‌های دریافتی از یک دامنه را در فایل مذکور درج کنید. برای روش دوم باید قبل از اعلام نام دامنه از :Domain به شکل Domain:axample.com استفاده کنید.

معرفی لیست بک‌لینک‌ها به گوگل

معرفی لیست بک‌لینک‌ها به گوگل

بعد از اینکه فایل را تهیه کردید نوبت به معرفی لینک‌ها به گوگل است. به آدرس ابزار Disavow رفته و آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید. در ادامه روی دکمه Upload disavow list کلیک کنید و فایل متنی خود را آپلود کنید. آخرین کاری که باید انجام بدهید، ارسال فایل است. تیم پشتیبانی گوگل فایل را طی حداکثر چند روز بررسی می‌کند و نتیحه از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود.

سخن آخر

یکی از بخش‌های مهم در بحث سئو و بهینه لینک‌سازی است. بک‌لینک‌ها به همان اندازه که برای سایت شما مفید عمل می‌کنند، باعث به خطر انداختن سایت و رتبه شما هم می‌شوند. اگر بک‌لینک اسپم و مخرب برای سایت شما ثبت شده باشد و تعداد آن‌ها زیاد شود حتی تا مرز پنالتی شدن هم پیش خواهید رفت. به همین دلیل ابزار Disavow گوگل برای کمک به مدیران سایت‌ها وارد عمل شد.

برای اینکه از لینک‌های اسپم ضربه نخورید، به طور مرتب بک‌لینک‌های سایت خود را رصد کنید و لیستی از لینک‌های اسپم و مخرب تهیه کنید و با توجه به آموزش Disavow که در این مقاله توضیح دادیم، آن‌ها را بی‌اثر کنید.

 

دسته بندی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *