گوگل ترندز چیست؛ و چه کاربردی دارد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی در تولید محتوا، این است که چه مطلبی در سایت منتشر کنیم یا در تدوین استراتژی تولید محتوا چه مباحثی را در نظر بگیریم. گوگل ترندز ابزاری است که به شما می‌گوید در چه بازه زمانی روی کدام کلمه کلیدی هدف کار کنید. این ابزار کارآمد و البته رایگان به شما کمک می‌کند تا ببینید روند سرچ کلمات کلیدی مردم در سراسر جهان و یا یک کشور یا منطقه جغرافیایی خاص به چه صورت است. اینکه گوگل ترندز چیست؟ و چطور باید از گوگل ترندز استفاده کنیم و چطور به رشد کسب‌وکار ما کمک می‌کند، مواردی است که در این مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز چیست؟

google trends وب‌سایتی است که به ما امکان مشاهده ترند یا روند سرچ کلمات کلیدی و یا عناوین مورد نظرمان را در یک بازه زمانی مشخص می‌دهد. ما می‌توانیم چند کلمه کلیدی نزدیک به هم را در این سایت درج کنیم و با مقایسه آن‌ها با یکدیگر بهترین کلمه که بازدهی بیشتری برای ما خواهد داشت را انتخاب کنیم. اطلاعات ارزشمند دیگری که این سایت در اختیار ما قرار می‌دهد، تشخیص رشد ناگهانی حجم سرچ به دلایل و مناسبت‌های مختلف است.

مثلا در فصل زمستان با توجه به سردی هوا، سرچ کلمات کلیدی مانند خرید ژاکت، خرید پالتو بیشتر از فصل بهار و تابستان است. گوگل ترندز نموداری از این قبیل اطلاعات را در دسترس قرار می‌دهد و این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که نیاز به فروش یک محصول خاص یا دیده شدن سایت به واسطه یک عنوان خاص دارید.

اطلاعاتی که در گوگل ترندز مشاهده می‌کنیم، کاملا نسبی هستند. به این معنا که بیشترین حجم سرچ با شاخص 100 و کمترین حجم جستجو با شاخص صفر معرفی می‌شود. پس اعدادی که در این سایت مشاهده می‌کنید، واقعی نیستند بلکه به عنوان یک شاخص نسبی و آمار اجمالی باید به آن نگاه کرد.

google trends در سال 2004 با نام Insights for Search شروع به فعالیت کرد و آمار ترند سرچ‌ها را از همان سال در اختیار مردم قرار می‌دهد. در نهایت در سال 2012 Insights for Search با گوگل ترندز ادغام شد.

اطلاعات این سایت در ابتدای کار زیاد آپدیت نمی‌شد اما در سال 2007 نظم خوبی به آپدیت اطلاعات داده شد و در سال 2013 امکان مشاهده و سرچ ترندز برای یوتیوب، بخش سرچ تصاویر و Google Shopping هم اضافه شد. این آپدیت‌ها و اضافه شدن امکانات جدید انقدر پیشرفت کرد که از سال 2017 تا به امروز شاهد به‌روزرسانی لحظه‌ای اطلاعات این سایت می‌باشیم.

مزیت‌های گوگل ترندز

مزیت‌های گوگل ترندز

استفاده از این ابزار مزایای مختلفی برای بیزنس شما دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • درک بهتر رفتار و سلایق کاربر که به واسطه کلمات کلیدی که جذابیت و میزان سرچ بیشتری در موتور جستجوی گوگل را به خود اختصاص داده‌اند
  • امکان مقایسه کلمات کلیدی با یکدیگر که به شما این امکان را می‌دهد تا کلمه‌ای که سرچ و محبوبیت بیشتری بین کاربران دارد را پیدا کرده و براساس آن تولید محتوای سایت را پیش ببرید
  • باتوجه به اینکه کلمات کلیدی انتخابی شما، کلمه کلیدی و عبارات مدنظر کاربران است و تولید محتوای شما براساس آن است، محتوای شما کاملا در راستای نیاز کاربر انجام می‌شود و این دقیقا همان چیزی است که برای گوگل خیلی مهم است و باعث بهبود رتبه سایت شما خواهد شد.
  • انتخاب درست کلمه کلیدی و هدفمند کردن تولید محتوا و بازاریابی محتوا
  • شناخت بهتر رقیب وب‌سایت و بیزنس خود. وقتی کلمه کلیدی صحیح را پیدا کردید، کلمات کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید. سایت‌هایی که در نتایج صفحه اول مشاهده می‌کنید، رقیب وب‌سایت شما محسوب می‌شوند.
  • باتوجه به اینکه آمار و اطلاعات منطقه‌ای هم در گوگل ترندز نمایش داده می‌شود، امکان بهبود سئوی محلی برای شما فراهم می‌شود.

روش استفاده از گوگل ترندز

روش استفاده از گوگل ترندز

در ابتدا وارد سایت گوگل ترندز شوید و از بخشی که در تصویر مشاهده می‌کنید، کشور مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در ادامه باید کلمه مدنظرتان را وارد کنید تا اطلاعات و نمودار آن برای شما نمایش داده شود. نموداری که برای شما نمایش داده می‌شود میزان سرچ کلمه در بازه‌های زمانی و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف را نشان می‎دهد. با هم بررسی کوتاهی روی این آیتم‌ها داشته باشیم.

جستجوی محلی

جستجوی محلی

 این بخش شامل سرچ بین کل کشورها و یا در یک منطقه و استان خاص است و به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از مخاطب محلی خود داشته باشید و کاربرد زیادی در توسعه بیزنس شما دارد.

نوع جستجو

نوع جستجو

منظور از نوع جستجو، سرچ در تصاویر، اخبار و گوگل شاپینگ مخصوص سرچ در فروشگاه‌ها و البته یوتیوب سرچ برای سرچ در سایت یوتیوب در نظر گرفته شده‌اند.

جستجوی بر اساس دسته بندی

جستجوی بر اساس دسته بندی

 کلمه کلیدی شما در کدام گروه دسته‌بندی می‌شود. دسته هنر، تکنولوژی، اتومبیل و … هر گروهی که مدنظرتان هست را انتخاب کنید و نتایج سرچ کلمه در آن دسته را مشاهده کنید.

جستجوی زمانی

جستجوی زمانی

 این بخش به شما دسترسی می‌دهد تا اطلاعات مورد نظرتان را باتوجه به بازه‌های زمانی مورد نظرتان سفارشی‌سازی کنید.
اگر اطلاعات محلی درباره کلمات مورد نظر شما وجود نداشت، آمار جهانی برای شما نمایش داده می‌شود. در این مثال ما کلمه طراحی سایت را در نظر گرفته‌ایم.

همانطور که ملاحظه می‌کنید قابلیت تنظیم کشور، بازه زمانی، موضوع جستجو و نوع جستجو را در این پلتفرم دارید. نموداری که مشاهده می‌کنید هم روند یا همان ترند میزان علاقه مردم یا حجم سرچ در بازه‌های زمانی مختلف است. اما آنالیز نمودار و اینکه چگونه به بیزنس ما کمک می‌کند. این اطلاعات برای امور تبلیغات و بازاریابی خیلی مفید هستند. زمانی که نمودار نزدیک به عدد 100 است، بهترین زمان برای تبلیغات بیزنس شما است. چرا که مردم در آن زمان مشخص علاقه زیادی به کلمه کلیدی شما نشان داده‌اند.

مقایسه عبارات کلیدی در گوگل ترندز

مقایسه در گوگل ترندز

علاوه بر مشاهده مقدار نسبی سرچ، عبارت‌های جستجوی مرتبط و موضوعات مرتبط و علاقه بر اساس ناحیه را هم در این صفحه نمایش داده می‌شود.
شما می‌توانید چند کلمه کلیدی با هم مقایسه کنید. برای این کار روی گزینه مثبت یعنی افزودن مقایسه کلید کرده و کلمه کلیدی مورد نظرتان را درج کنید.

سخن آخر

از جمله روش‌های خوب برای تحلیل نیاز مردم، بررسی ترندهای گوگل است. این ابزار یک روش ساده برای شما فراهم می‌کند تا با کمک آن بفهمید که مردم به دنبال چه محتوا و محصولی هستند و علاقه آن‌ها در هر حوزه‌ای به چه مبحث و محصولی بیشتر است. با تحلیل درست این نیاز کاربر، بیزنس خودتان را رونق خواهید بخشید. مثلا اگر قصد ورود به حوزه خرید و فروش لپ‌تاپ و موبایل دارید و هنوز نیازسنجی نکرده‌اید، با سرچ دو عنوان”خرید موبایل” و “خرید لپ‌تاپ” در گوگل ترندز و مشاهده نمودار، درک خواهید کرد که خرید موبایل بیشتر مورد توجه افراد است. پس در سایت خود هم در بخش تولید محتوا، هم تامین محصول و هم سئو سایت و تبلیغات باید بیشتر روی خرید موبایل تمرکز کنید تا درآمد بیشتری داشته باشید.

 

دسته بندی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *